Podczas zajęć z fotografii od podstaw młodzież uczyła się wykonywać fotografie w trybie manualnym, dającym pełną kontrolę nad aparatem. Pracowaliśmy nad podstawami fotografii krajobrazowej, portretowej, fotografii ruchu, przyrodniczej, malowaniem światłem. Drugiego dnia zajęć podczas pleneru jedno z ćwiczeń polegało na rozwijaniu kreatywności poprzez fotografowanie jednego obiektu w postaci różnych ujęć. Kolejne wakacyjne Warsztaty fotografii od podstaw rozpoczną się 9 sierpnia 2022. Informacje i zapisy znajdą Państwo tutaj.
W galerii poniżej można zobaczyć prace uczestników warsztatów z fotografii od podstaw – czerwiec 2022
Fotografie Adam Brylski Fotografie Dominika ŁuczakFotografie Julia BereźnickaFotografie Maciej KapelanFotografie Robert Janowski
Lipiec 2022 w pracowni ArtPozytywnych rozpoczęły warsztaty średnio zaawansowane dla młodzieży, które są drugim poziomem z trzech prowadzonych zajęć fotograficznych w ArtPozytywnych.
Podczas zajęć młodzi uczestnicy pogłębiali swoje umiejętności fotograficzne z różnych tematów, które ich interesowały. Pierwszego dnia razem decydowali nad jakimi projektami będą chcieli pracować. Wybór padł na portret w plenerze, portret w studio w świetle zastanym oraz na fotografię makro. Tego samego dnia wyszliśmy na pierwszy plener po Starym Mieście. Młodzież w ramach ćwiczeń przypominała sobie w praktyce zasady kompozycji fotografii.
Drugiego dnia, pomimo niepewnej pogody, pojechaliśmy do Parku Oruńskiego, gdzie uczestnicy warsztatów fotografii dla młodzieży zdobywali nowe umiejętności w fotografii portretowej plenerowej. Druga połowa tego dnia minęła pod znakiem portretu w świetle zastanym w studio.
Trzeciego dnia młodzież, na przykładzie wybranych przez siebie projektów, uczyła się pracować z obiektywami makro i specjalnymi pierścieniami.
Na kolejne warsztaty fotografii dla młodzieży – poziom średnio zaawansowany zapraszamy 17 sierpnia 2022. Podstawy fotografii nie muszą być zdobyte w ArtPozytywnych
W galerii poniżej można zobaczyć prace uczestników Warsztatów fotografii dla młodzieży ArtPozytywni poziom średnio zaawansowany – lipiec 2022
Fotografie Paulina MusiałowskaFotografie Maja KotowskaFotografie Maciej Kapelan
Wszystkich uczestników młodzieżowych ArtPozytywnych warsztatów fotografii oraz młodzież ze średnio zaawansowaną wiedzą fotograficzną zapraszamy w dniach 23 – 25 sierpnia 2022 na warsztaty fotografii poziom zaawansowany. Podczas warsztatów zaawansowanych planujemy naukę między innymi pracy z oświetleniem studyjnym w fotografii portretowej i fotografii przedmiotu oraz z lampą błyskową w plenerze. Jeśli uczestnicy będą mieli ochotę rozwijać inne tematy jak na przykład zaawansowaną fotografię krajobrazową, również nad tym popracujemy. W ArtPozytywnych pomagamy młodzieży rozwijać zainteresowania bez narzucania tematów.
W dzisiejszych czasach możemy mieć wrażenie, że fotografia jest „wszędzie”.
Na każdym kroku, prawie od kołyski, towarzyszy nam dźwięk „pstrykania” aparatu w telefonach. Tylko czy to jest prawdziwa, przemyślana fotografia? Próbujemy zatrzymać niemal każdą miłą lub zaskakującą chwilę na zawsze, podzielić się nią z bliskimi osobami.
Nic dziwnego, że nasze dzieci robienie zdjęć traktują jako coś naturalnego. Jest to niestety często traktowane dość pobieżnie. Często bywa związane z ogromną ilością godzin spędzonych z telefonem w ręce. Czasem jednak zaczynamy obserwować u naszego dziecka czy nastolatka większe skupienie nad tematem, ciekawe kadry, których sami nie dostrzegliśmy. Zastanawiamy się, czy to dobra pora na początek nauki przemyślanej fotografii.
Przygoda z fotografią może dać młodemu człowiekowi wspaniałą przygodę na całe życie, ucieczkę i wytchnienie w stresujących momentach, wyciszenie, pewność siebie, rozwój i inny sposób patrzenia na dorosłe życie.
Kiedy w takim razie najlepiej, żeby nasze dziecko rozpoczęło naukę fotografii?
Przede wszystkim ten czas nadchodzi, gdy nasza córka lub syn sami tego chcą. Nawet najdroższy sprzęt, dobry wykładowca i wysoka opłata za warsztaty fotografii od podstaw, nie zachęci młodego człowieka do pracy nad przemyślanym obrazem fotograficznym. Każde dziecko czy nastolatek są inne. Niektóre wolą uwieczniać rośliny, owady, zwierzęta, krajobrazy, inne dostrzegają ciekawe linie w budynkach, na ulicach, a jeszcze inne skupiają się na ludziach, szczególnie koleżankach i kolegach.
Zanim podejmiemy decyzję o wysłaniu naszego dziecka na zajęcia, poobserwujmy je przy fotografowaniu (chociażby telefonem), porozmawiajmy z nim o jego zdjęciach. Zobaczmy, czy sprawia mu to radość. Jeśli uznamy, że odpowiedź brzmi tak, pora poszukać zajęć dostosowanych do wieku młodego człowieka.
Małe dzieci, od ok 8 do 10 – 11 roku życia, najlepiej uczą się poprzez zabawę z tematami fotograficznymi, poprzez kreatywne zadania do wykonania. Potrzebują też zajęć krótszych np. 2 – godzinnych albo poprzeplatanych innymi tematami. W ich przypadku sprawdzą się klasyczne półkolonie, obozy, albo przy większej umiejętności skupienia się – zajęcia indywidualne w cyklu kilku spotkań po 2 h. Młodzież od 12 roku życia zwykle najlepiej uczy się w niewielkim zespole rówieśników lub trochę starszych kolegów/koleżanek wieku 12 – 16 lat. Niektóre 16 – to i 17 – latki wolą z kolei brać udział w zajęciach dla dorosłych. Ważne jest jednak, aby nastolatek poznawał zagadnienia fotograficzne w niewielkiej, przyjaznej grupie, z przewagą różnorodnych ćwiczeń praktycznych w studio oraz w plenerze. Tutaj dobrze sprawdzają się maksymalnie 5 – 6 osobowe grupki podczas 2/3 dniowych warsztatów. Nastolatek potrzebuje kameralnej, bezpiecznej atmosfery, aby móc zadawać nurtujące go pytania, wspólnie eksperymentować, poczuć się dobrze w towarzystwie młodzieży o podobnych zainteresowaniach.
Warsztaty i zajęcia indywidualne z fotografii i grafiki dla młodzieży w ArtPozytywnych
W ArtPozytywnych prowadzimy zarówno zajęcia indywidualne (od poniedziałku do piątku) jak i weekendowe warsztaty fotografii dla 12 – 16 – latków. Zajęcia odbywają się w ferie, wakacje, jak również podczas roku szkolnego. Tematy warsztatów obejmują podstawy fotografii ogólnej, fotografię krajobrazową, przyrodniczą i makro, fotografię portretową (plener i studio), cyfrową obróbkę fotografii. Na początku zajęć z podstaw fotografii razem z grupą młodych uczestników wspólnie decydujemy o skoncentrowaniu się na wybranej tematyce. Chcemy, aby młodzież odnalazła odpowiedzi na pytania, które ją najbardziej nurtują i nie nudziła się podczas warsztatów.
Czym różnią się warsztaty fotografii dla młodzieży od podobnych tematycznie zajeć dla dorosłych?
Różnica pomiędzy zajęciami dla dorosłych, a tymi dla młodzieży, polega na umożliwieniu nastolatkom eksperymentowania z fotografią poprzez ruch, ćwiczenia na kreatywność w plenerze i w sali, pracę w grupie, rozwiązywanie ciekawych zagadnień poprzez „burzę mózgów”. Zawsze też jest czas na zadawanie pytań. Bywa, że znajdzie się chwila nawet na fotograficzną sesję portretową na dachu ECS w Gdańsku, jeśli o tym młodzi uczestnicy zamarzą, a pogoda nie przeszkodzi. W efekcie każde warsztaty fotografii dla młodzieży są trochę inne, tak jak inni są trafiający do ArtPozytywnych młodzi ludzie.
Poniżej możecie zobaczyć galerie fotografii wybranych uczestników z różnych edycji naszych warsztatów oraz zajęć indywidualnych dla młodzieży. Rośnie nam zdolne nowe pokolenie 🙂
Pozwólmy młodym ludziom rozwijać się i odnajdywać własne ścieżkiArtPozytywna młodzież – fotografia od podstaw 10.2020
ArtPozytywna młodzież – wakacje z fotografią 07.2020
ArtPozytywna młodzież – fotografia portretowa 08.2020
ArtPozytywna młodzież – fotografia portretowa studyjna 08.2020
ArtPozytywna młodzież – wakacje z fotografią 2019
Galeria prac uczestników warsztatów fotografii dla młodzieży oraz zajęć indywidualnych
Poniżej przedstawiamy galerię prac wybranych uczestników z różnych edycji naszych warsztatów oraz zajęć indywidualnych dla młodzieży. Rośnie nam zdolne nowe pokolenie 🙂
Za nami kolejne ArtPozytywne warsztaty fotografii wnętrz w Gdańsku. Tym razem pracowaliśmy we wnętrzach zaprzyjaźnionej kancelarii prawniczej na ul. Piramowicza w Gdańsku Wrzeszczu.
Poniżej możecie zobaczyć niektóre z tych eleganckich pomieszczeń.
nasza kameralna sala wykładowa
Jeśli jesteś zainteresowany kolejną edycja warsztatów fotografii wnętrz i nieruchomości – zapraszamy – informacje i wstępne zapisy
Czy kochasz podróżowanie dalekie i bliskie? Lubisz przywozić ze swoich wypraw/wycieczek i pokazywać znajomym zdjęcia pięknych krajobrazów , miast i miasteczek, które widzisz, napotkanych podczas wyjazdu ludzi lub bliskich osób, z którymi spędzasz czas?
Czy często zdarza Ci się, że fotografie nie oddają tego, na co patrzysz?
W tym odcinku ArtPozytywnego poradnika fotograficznego dowiesz się w jaki sposób możesz sprawić, żeby Twoje zdjęcia wyglądały lepiej. Są to rady zarówno dla posiadaczy aparatów większego kalibru, jak i dla osób fotografujących aparatem w smartfonie (telefonie).
1. Przede wszystkim bądź dobrym obserwatorem, a dopiero potem fotografem. Nie spiesz się, chyba że zajmujesz się reportażem. Nie wykonuj tysięcy podobnych ujęć. Popracuj nad przemyślanymi kadrami. O tym, jak to zrobić, możesz przeczytać tutaj.
2. Na zdjęcia wybierz porę, gdy NIE świeci pełne słonce – pokochaj poranki i/lub wczesne wieczory. Dzięki temu Twoje fotografie nabiorą pełniejszych kolorów, faktur, bardziej bajkowego charakteru.
3. Fotografuj las, kwiaty, łąkę, miasta, gdy poranek jest mglisty lub po deszczowej nocy. Poranne kolory po deszczu lub z rosą na zdjęciach są bardziej nasycone (tak samo działa szron), a mglisty las, czy miasto bardziej tajemnicze.
fotografia wykonana aparatem w telefonie
Zmień balans bieli w aparacie/telefonie z opcji auto odpowiednio na słoneczny lub pochmurno (cloudy) – prawdopodobnie teraz masz ustawienie balansu bieli (WB) jako ABW (automatyczny balans bieli) dające lekko niebieskie – zimne zabarwienie. Uzyskasz cieplejszy, bardziej przyjazny i „słoneczny” efekt.
Kucnij, zanim zrobisz zdjęcie. Jest to tzw. „perspektywa żaby”. Świat z tej pozycji wygląda inaczej, a przez to bardziej interesująco. Z tego punktu widzenia również dobrze wyglądają drzewa, dzieci i napotkane zwierzęta.
6. Poszukaj czegoś ciekawego z przodu kadru – np. kamieni, zwalonego pnia, starego lub kwitnącego drzewa, desek pomostu, kolorowych liści lub kwiatów, odbicia w kałużach. Jeśli z przodu nie ma takich elementów, poszukaj ich po bokach np. stare drzewa, ozdobna ławeczka.
7. Poczekaj aż w kadrze pojawi się daleka sylwetka człowieka lub poproś kogoś (najlepiej w jednolitym, w ciemnym ubraniu), żeby stanął w oddali, bliżej jednego z boków kadru, a nie w jego centrum.
8. Zrób zdjęcie trochę ciemniejsze niż pokazuje aparat (poszukaj korekcji ekspozycji i ustaw ok -1/3) – uzyskasz bardziej nasycone kolory. Przy większym słońcu nawet -0,7. Warto też zaopatrzyć siew filtr polaryzacyjny, który zmniejsza dodatkowo różnicę kontrastu pomiędzy fragmentami jasnymi i ciemnymi kadru. Gdy już zrozumiesz, czym jest „ciekawe” światło, zakochaj się w eksperymentowaniu, w rzadziej widzianych przez Ciebie porach dnia i miejscach, nowych dla Ciebie typach oświetlania przedmiotów, natury i ludzi. Zobaczysz, że ten wysiłek opłaci się w postaci uczucia radości i satysfakcji, gdy ujrzysz zupełnie nowy efekt.
9. Unikaj tłumów na fotografiach. Jeśli masz możliwość, korzystaj z szarego filtra ND, tak aby długi czas naświetlnia „usunął” nadmiar ludzi z kadru lub wychodź w plener bardzo wcześnie rano. Filtr ND (szary) oraz CLP (polaryzacyjny) z punktu 8 można dostać również w wersji dla telefonów np. firmy Apexel.
10. Unikaj „bałaganu” w tle – śmietniki, samochody, jaskrawe elementy (np. balony, samochody), reklamy czyli elementy zbędne i/lub niepasujące kolorem do reszty kadru. Nadmiar kolorów również tworzy wrażenie chaosu. W tym przypadku możesz spróbować konwersji zdjęcia na czarno-białe, przytłumienia wybranych barw, lub usunięcia niepotrzebnych elementów. Najkorzystniej jest jednak pomyśleć o tym na etapie tworzenia kadru.
11. Jeśli jest mało światła (wnętrza, wieczory), postaw aparat na ziemi, murku, ławce, lub przytrzymaj go 2 rękami z łokciami opartymi o coś stabilnego (statyw byłby najlepszy, ale nie zawsze jest pod ręką). Uważaj na to szczególnie po zachodzie słońca. Jeśli fotografujesz telefonem, wybierz taką aplikacje, która pozwoli Ci decydować o stosowanym parametrze ISO (czułość matrycy aparatu na światło). Zwróć na nie uwagę również w aparacie. Im niższe ISO, tym lepsza jakość obrazu, ale dłuższy czas wykonania zdjęcia. Gdy jest ciemno, nie utrzymasz nieruchomo aparatu lub telefonu, jeśli nie podniesiesz ISO lub nie umieścisz aparatu na statywie lub czymś stabilnym. To drugie zwykle jest bardziej korzystnie, niż podwyższone ISO (czułość matrycy aparatu na światło) – jakość zdjęć jest lepsza i można zapisać na matrycy ruch obiektów np. jadącego pociągu lub samochodów. O fotografowaniu ruchomych obiektów i o czasie naświetlania w fotografii przeczytasz więcej tutaj.
12. Zanim zrobisz zdjęcie, dokładnie się rozejrzyj. Zajrzyj w bramę, za róg budynku, wyjdź za zakręt drogi, kucnij, wejdź na chody, spójrz w górę. Nie idź za innymi, tylko poszukaj własnego ujęcia. Podejdź bliżej lub oddal się trochę. Jest to szczególnie ważne w przypadku fotografowania telefonem. Użycie zoomu cyfrowego (przybliżenia) powoduje mocne pogorszenie jakości obrazu.
13. Nie bój się pionowych zdjęcie. Zrób je zaraz po tym, gdy wykonasz poziome i odwrotnie. Porównaj obydwa ujęcia na ekranie komputera.
14. Krajobrazy typu góry, morze, fotografuj podczas załamania pogody. Uzyskasz niezapomniany efekt.
zachód słońca przed burząletnia ulewaidzie śnieżyca
15. Gdy niebo jest szare, albo „nieciekawe”, poszukaj odbić w kałużach, stawach, jeziorach, fontannach, w szybach, witrynach sklepowych, maskach samochodów, lustrach lub jeśli fotografujesz przyrodę, poszukaj „ramek” np. z zielonych gałęzi.
16. Gdy fotografujesz ludzi, nie każ im patrzyć prosto w obiekty, a dzieciom nie mów „uśmiechnij się”. Staraj się poznać wcześniej osoby, którym robisz portrety, tak aby czuły się z Tobą komfortowy i aby oddać w fotografiach ich charakter – rozmowa jest ważna!
17. Wykonując portrety w plenerze, na pierwszym planie koło twarzy poszukaj liści, gałązek, kwiatów – utworzą „ramkę” dookoła twarzy. Jeśli masz tryb manualny w aparacie, otwórz jak najbardziej przysłonę, aby rozmyć tło – uzyskać małą glebie ostrości. O głębi ostrości przeczytasz więcej tutaj.
18. Miasto nocą fotografuj ok 1h po zachodzie słońca – niebo pozostanie niebieskie, a światła aut zarejestrują się na zdjęciach jako kolorowe smugi (białe i czerwone). Pamiętaj tylko aby aparat lub telefon postawić na statywie lub murku i obniżyć ISO. W późniejszych godzinach niebo na zdjęciu będzie już czarne. Najkorzystniejszy czas naświetlania w nocnej fotografii miejskiej przynajmniej 15-30s.
19. Szukaj w układzie kadru podziału na 3, ukośnych linii lub symetrii/odbić lub powtarzających się elementów – rytmów (stopnie schodów, kolumny, pnie drzew przy alejce, bruk, sztachety płotu itd.), w fotografii ludzi stawiaj na prawdziwe emocje. Te elementy wzbogacą przekaz fotografii.
20. Obejrzyj zrobione przez siebie fotografie w komputerze lub na tablecie, zanim niektóre z nich wyrzucisz. Ekran aparatu/telefonu, szczególnie w słoneczne dni, nie jest wiarygodny. Gdy robisz zdjęcia w słońcu, korzystaj z wizjera aparatu.
Wielu z nas potrzebuje rywalizacji i pochwał, żeby poczuć się lepiej. Niektórzy potrzebują tego, żeby odnaleźć motywację.
Życie jest stresujące, dlatego szukamy hobby, w którym moglibyśmy być naprawdę dobrzy i zachwycać otoczenie. Nauka fotografii dla ludzi z mniejszą dozą cierpliwości bywa monotonna, czasem nawet frustrująca. Jeśli kochamy sam proces przelewania rzeczywistości na obraz cyfrowy poprzez aparat, będziemy sami się motywować do rozwoju i robienia coraz lepszych fotografii. Jeśli jednak potrzebujemy pochwał i sukcesów, lub rzeczowej oceny postępów, warto spróbować swoich sił w różnorodnych konkursach fotograficznych.
Jak się zabrać do zgłoszenia swojego zdjęcia na konkurs fotograficzny?
1. Na początek wybierz konkurs skierowany również do amatorów fotografii, który tematycznie odpowiada Twoim zainteresowaniom np. taki o tematyce krajobrazowej, podróżniczej lub kulturowej. Z czasem przechodź do konkurencji trudniejszych.
2. Zapoznaj się dokładnie z wymogami dotyczącymi zgłaszanych prac: tematyka konkursu, jakość plików, wielkość plików, forma wysłania pracy (fotografie papierowe czy w wersji elektronicznej), zasady związane z przekazaniem praw autorskich (komu i na jakich polach eksploatacji udostępniamy), jaki jest termin nadsyłania zdjęć i kto będzie prace oceniał (Jeśli ocenia tylko publiczność poprzez głosowanie, korzystniej jest wysłać swoje prace na początku konkursu i poprosić przyjaciół o wsparcie. Ta forma konkursu nie da Ci jednak profesjonalnej informacji zwrotnej, czy rozwijasz się na swojej fotograficznej drodze)
3. Przeczytaj dokładnie regulamin konkursu – upewnij się, że rozumiesz każdy punkt. Jeśli nie, to poszukaj wyjaśnienia lub skontaktuj się bezpośrednio z organizatorem.
4. Przejrzyj swoje fotografie pod kątem zdobytych w punkcie 2 informacji. Wybierz wstępnie ok 10 szt. Odrzucaj te, na których w kadrze widać niechcianych „bohaterów drugiego planu”, palce i plamy w obiektywie, śmieci, śmietniki, auta z rejestracjami, jaskrawe elementy nie pasujące do tematu. Jeśli w kadrze są ludzie, upewnij się, że masz zgodę na publikację ich wizerunku. Unikaj zdjęć zbyt jasnych (prześwietlonych) lub zbyt ciemnych (na których nie widać dobrze szczegółów). Nie przesyłaj zdjęć nieostrych lub poruszonych. Tutaj dowiesz się o tym, jak unikać tego typu sytuacji z nieostrym obrazem.
7. Jeśli masz wśród swoich znajomych zaufane osoby, którym zależy na Twoim rozwoju i potrafią powiedzieć Ci prawdę, a nie tylko bezkrytycznie chwalić, pokaż im wstępnie przygotowane 10 fotografii. Nie obrażaj się. Każda wypowiedź to tylko opinia, którą możesz, ale nie musisz wziąć pod uwagę. Jeśli ktoś bliski zapytany o zdanie sugeruje Ci, że coś można poprawić, to znaczy, że masz odważnego i prawdziwego przyjaciela (oczywiście nie mówię tu o wiecznych krytykantach, ale takich przecież nie wybierzemy). Osoby te mogą pomóc Ci wybrać te prace, które przykuwają uwagę. Dobrze jednak, żeby były to osoby z wyczuciem estetyki. Uprzedź przy tym, jaka jest tematyka konkursu. Jeśli samodzielnie potrafisz podjąć taką decyzję, nie wahaj się tak postąpić.
Jeśli należysz do jakiejś życzliwej grupy fotograficznej jak grupa kursantów @ArtPozytywni, nie bój się pytać innych członków o zdanie. Po to spotykają się ze sobą ludzie o podobnych zainteresowaniach, żeby się na wzajem motywować i wspierać. Jeśli gdziekolwiek spotkasz się z krytyką niekonstruktywną typu „To zdjęcie jest beznadziejne”, „Daj sobie spokój z fotografowaniem” albo „To ty tego jeszcze nie wiesz?”, to rzeczywiście daj sobie spokój, ale nie z robieniem zdjęć, lecz z niewłaściwym towarzystwem.
8. Przygotuj pliki o odpowiedniej wielkości i rozdzielczości. Sprawdź, czy dobrze je opisujesz (zgodnie z wytycznymi). Znajdź spokojny moment w czasie dnia tak, aby poświęcić odpowiednią ilość czasu na prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego. Nie spiesz się. Gdy wciśniesz klawisz Wyślij albo nadasz prace pocztą, ciesz się tą chwilą i swoją odwagą oraz szansą, którą sobie dajesz.
9. Nie podłamuj się, jeśli nie wygrasz. Uważnie obejrzyj fotografie laureatów i wyciągnij wnioski, co możesz poprawić następnym razem. Pamiętaj, że „nie od razu Rzym zbudowano”.
10. Jeśli wygrasz, powiedz swoim znajomym, rodzinie, a przede wszystkim zacznij szukać kolejnego ciekawego i rozwijającego tematu do zdjęć.
Udział w konkursach i sprawdzanie siebie może być ciekawą przygodą. Jeśli marzysz o wygrywaniu, zacznij próbować jak najszybciej, nawet jeśli jesteś na początku swojej drogi np. po warsztatach z podstaw fotografii. Traktuj to, jako mobilizację do dalszego rozwoju.
Podczas nauki fotografii możesz spotkać się z określeniami typu „ciekawe” światło, „płaskie” światło, „nudne” światło. Chcesz dowiedzieć się, co one oznaczają?
Faktem jest, że fotografia to światło, to jego zapis na światłoczułym elemencie takim jak matryca aparatu lub klisza.Bez „ciekawego” światła nie ma dobrej fotografii.
„Płaskie” lub „nudne” światło, to takie, gdzie w obrazie brak kontrastów lub jest ich zbyt wiele, brak przemyślanych odblasków, miękkich lub twardych cieni (zależnie od planowanego przekazu zdjęcia). Sfotografowane elementy (np. kwiaty) wyglądają na pozbawione efektu trójwymiaru i wyblakłe. „Nudne” światło, to takie, jakich wiele na przeciętnych „pstrykach”, bez przemyślenia, bez wysiłku, w środku dnia, po prostu „nic takiego”, na czym warto by było zatrzymać wzorek na dłużej.
Masz w związku z tym rację szukając odpowiedzi na pytanie, czym jest „ciekawe” oświetlenie.
Bywa, że patrzymy na jakąś fotografię i mówimy, że jest magiczne. Dlaczego?
Najczęściej wynika to nie tylko z tematu ujęcia, ale również z ciekawego oświetlenia fotografowanej sceny. Poznaj z nami kilka zasad, które ułatwią Ci przejście od zwykłych zdjęć do magicznych kadrów.
1. Wyjdź na spacer z aparatem wcześnie rano lub na godzinę przed zachodem słońca. Ta pora dnia, to tzw. złote godziny nazywane tak ze względu na ciepły, lekko żółtawy kolor światła. Zobacz, jak promienie wyzłacają fasady budynków, włosy ludzi, uwydatniają kolory liści i kwiatów, piasku na plaży, tworzą trójwymiarowy efekt chmur na niebie, a zimą iskrzą się w kryształkach lodu. Światło o tej porze pada nisko – pod niewielkim kątem. Cienie na ziemi, twarzach, ulicach układają się w inny sposób niż w południe. Są bardziej miękkie i korzystniej umiejscowione. Zauważysz, że faktura np. bruku czy kory na pniu drzewa będzie bardziej widoczna.
2. W parku, czy lesie łatwiej o poranku oraz pod wieczór zauważyć punktowe miejsca padania promieni – małe i duże plamy słońca. W tych miejscach ustaw fotografowaną osobę albo poszukaj kwiatów, kamieni, liści. Temat zdjęcia „ożyje” i nasyci się kolorami bez przesuwania suwaka saturacji/nasycenia podczas postobróbki.
Nie bój się też szerokich kadrów, na których widać np. świetlne „firanki” wśród drzew lub szczytów gór. Poranna mgła lub pył unoszący się nad ziemią (np. stada zaganiane na słonecznej drodze przez psy), spotęgują ten efekt.
przykład fotografii mobilnej – również widać efekt padania promieni słońca
3. Mgliste poranki z przebijającymi się niskimi promieniami słońca, to jeszcze większa przygoda fotograficzna. Gdy do tego dodasz niskie, ciepłe światło skrzące się w kroplach rosy lub kryształkach pierwszego przymrozku na trawach lub pajęczynach, widok oczaruje prawie każdego. Włóż nieprzemakalne buty, weź aparat, pierścienie makro, jeśli je masz, statyw i idź na fotograficzne polowanie na kropelki i mgły snujące się po ziemi. Jeśli lubisz fotografować owady w ich naturalnym środowisku, poza urodą porannego światła dostaniesz jeszcze jeden prezent od tej pory dnia – „schłodzone” nocą owady są wolniejsze i dłużej możesz je fotografować, aby uzyskać wymarzony efekt.
4. Oświetlenie tylne – tu znowu uśmiechają się do nas poranki i późne popołudnia. Dwa tematy pokochają Was za takie światło w tle: portret i fotografia kwiatów, liści, łąk. W przypadku portretu ustaw osobę fotografowaną tyłem do nierównomiernie oświetlonego tła (najlepiej, gdy niskie słońce prześwieca przez liście drzew – poszukaj nawet zwykłych, na pozór nieciekawych krzaków). Otwórz przysłonę swojego obiektywu najbardziej jak możesz, aby uzyskać tzw. płytką głębię ostrości poza twarzą modela – efekt: rozmyte tło z jasnymi prześwitami. O głębi ostrości i wartościach przysłony przeczytasz tutaj. Przed fotografowaną postacią umieść białą blendę lub kawałek białego materiału/brystolu. Jeśli już potrafisz, użyj reporterskiej lampy błyskowe z modyfikatorem zmiękczającym jej światło. Nigdy nie pracuj z nią na pełnej mocy, gdyż błysk „zabije” piękne zastane oświetlenie. Jeśli zapomnisz o blendzie lub lampie, twarz skryje się w cieniu. Na zdjęciu prześwity światła przez liście zamienią się w małe, świetlne kółeczka – tzw. bokeh. Możesz też uzyskać taki efekt sztucznie – umieszczając ok. 1-2 m za postacią, przedmiotem, kwiatem zapalone lampki choinkowe.
światło od tyłu plus doświetlenie twarzy złotą blendą z boku pod kątem ok 45st od aparatuprzykład fotografii mobilnej – również można uzyskać efekt bokeh (świetlnych „kółeczek”)fotografia ze światłem padającym na tło plus przednim doświetleniem lampą błyskową
5. Wbrew pierwszemu wrażeniu, kolejnym ciekawym typem oświetlenia jest światło kontrastowe, w słoneczny dzień w południe. Uważaj jednak na nie. Nie do wszystkich tematów się nadaje. Dzięki niemu uzyskasz tzw. światłocień, czyli wyraźnie kontrasty pomiędzy jasnymi elementami kadru np. ściany budynków, a ciemnymi cieniami i sylwetkami. Takie oświetlenie kocha fotografia uliczna street photo oraz fotografia czarnobiała B&W. Nie lubi go portret (chyba, że człowiek ma być tylko elementem kontrastowej kompozycji w połączeniu z własnym cieniem), krajobraz (fotografia krajobrazowa w podczerwieni z filtrem IR jest jednym z wyjątków), ani fotografia zbliżeniowa (przyroda – kwiaty, liście, trawy – mają w tym świetle „wyblakłe” kolory, zanika efekt półprzeroczystości). Uważaj też na zachody słońca. Ta pora dnia również charakteryzuje się bardzo dużym kontrastem. Niebo oświetlone zachodzącym słońcem jest tak jasne, że fotografowani na jego tle ludzie stają się ciemnymi sylwetkami. Wykorzystaj to. Zmień typ pomiaru światłomierza z matrycowego (lub wielosegmentowego) na punktowy, pobierz parametry czasu naświetlania dla nieba lub mocno oświetlonego tła, przestaw punkt ostrości na sylwetki i wyczaruj „sylwetkowe” kompozycje. Przy sztucznym oświetleniu typu koncertowego, również możesz uzyskać podobny efekt.
6. „Magiczne” jest również miękkie, boczne światło padające przez okno na stojącą/siedzącą przy nim postać, klimatyczne, stare wnętrza, ciekawe przedmioty lub jedzenie. Pokochaj brudne szyby, cienkie firanki, zielone krzewy przysłaniające okna. Dlaczego? Przez czyste szyby w południe wpadnie światło twarde, rysujące mocne cienie np. na twarzy, na potrawach, na przedmiotach, a nie miękkie i tajemnicze. Szybę możesz też okleić papierem śniadaniowym lub do pieczenia, gdy słońce jest zbyt mocne.
7. Jeśli lubisz tajemnicze, ciemne ujęcia w tzw. niskim kluczu – low key, pokochasz dość ostre, wąskie światło padające np. na sylwetkę kobiety lub mężczyzny. Uwypukli ono miękkie kształty ciała kobiety, mięśnie u mężczyzny, ładny profil twarzy. Dzięki niemu możesz wyczarować doskonałe akty oraz tajemnicze portrety z profilu. Potrzebujesz kontrastowego (dość mocnego) światła wpadającego do ciemnego pomieszczenia przez lekko uchylone drzwi (np. w piwnicy) lub przez pionowe szczeliny pomiędzy deskami w starej stodole. Jeśli korzystasz z oświetlenia studyjnego i posiadasz odpowiedniej długości strip (wysoki i wąski softbox), będziesz mieć takie piękne oświetlenie w studio o każdej porze dnia. Jak widzisz, bez studia też się uda. W ten sposób możesz również sfotografować niektóre przedmioty lub dym.
Gdy już zrozumiesz, czym jest „ciekawe” światło, zakochaj się w eksperymentowaniu, w rzadziej widzianych przez Ciebie porach dnia i miejscach, nowych dla Ciebie typach oświetlania przedmiotów, natury i ludzi. Zobaczysz, że ten wysiłek opłaci się w postaci uczucia radości i satysfakcji, gdy ujrzysz zupełnie nowy efekt.
Tegoroczna wiosenna edycja warsztatów fotografii portretowej w świetle zastanym i błyskowych minęły odbyła się w nietypowy dla nas sposób.
Ze względu na utrudnienia związane z pandemią, pierwsza cześć wiosennych warsztatów Człowiek w fotografii odbyła się pod koniec maja częściowo przez internet, a częściowo na żywo w warsztatowni (nie wszystkie osoby miały możliwość dojechać). Początkowo było sporo wątpliwości z powodu takiej łączonej formy, ale wyszło bardzo pozytywnie. Omawialiśmy zasady kompozycji portretu, najczęstsze błędy, zasady pracy z ludźmi w świetle zastanym i błyskowym w plenerze oraz we wnętrzach. Na cześć praktyczną oraz omówienie fotografii i podstaw obróbki portretu umówiliśmy się w pierwszy możliwy weekend już w czerwcu (13 czerwca). Dzięki temu uczestnicy mieli czas przećwiczyć i powtórzyć zdobytą wiedzę. Zajęcia plenerowe odbyły się tym razem w Parku Oruński. Pogoda okazała się być raczej pochmurna, ale deszcz nam nie dokuczył. Nie przeszkadzało to jednak w kreatywnej pracy i uzyskaniu dobrych efektów. Trzeba tylko wiedzieć, jak wykorzystać zalety otoczenia i miękkiego światła. Pozowała nam Izabela Maczyszyn. Makijaż wykonała Małgorzata Maczyszyn. Zajęcia poprowadziła Katarzyna Maczyszyn.
Zdjęcia wykonane podczas warsztatów można zobaczyć w galerii poniżej
omawiamy zasady pozowaniaoćwiczymy temat łączenia naturalnego światła zastanego z błyskowymćwiczymy dynamiczną formę portretu
Fragment z warsztatów dotyczący podstaw cyfrowej obróbki fotografii portretowej zobaczysz w filmiku poniżej. Podobny materiał filmowy uczestnicy otrzymują po zakończeniu zajęć.
Jeśli jesteś zainteresowany kolejną edycja warsztatów fotografii portretowej – Człowiek w fotografii – zapraszamy już we wrześniu w nowym miejscu –informacje i wstępne zapisy
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami od nas, wypełnij formularz poniżej:.
Czy w przypadku fotografii reklamowej i produktowej zawsze potrzebne będzie Ci studio z profesjonalnym sprzętem typu lampy studyjne, softboxy, strumienice, systemy zawieszenia tła itd.?
Dzisiaj na przykładzie fotografii kwiatów wykonanej przeze mnie na szafce przy biurku pokażę Ci, że możesz poradzić sobie domowymi sposobami. To, czego potrzebujesz poza aparatem i statywem to przede wszystkim Twoja wyobraźnia, jeszcze przed wykonaniem zdjęcia. Zaplanuj, co chcesz uzyskać i działaj…
Poniżej widzisz efekt końcowy pracy, którą za chwilę dla Ciebie opiszę.
Do wykonania fotografii będziesz potrzebować:
aparat z możliwością ustawień manualnych i stabilny statyw (można też aparat ustawić na szafce, stołu, na książkach)
dowolny kwiat/kwiaty (można przynieść ze spaceru)
wazonik do umieszczenia kwiatka
kawałek pustego blatu w neutralnym kolorze np. białym lub szarym, ewentualnie blat można pokryć białym papierem do pieczenia lub brystolem
coś, co oprzesz o ścianę końcu blatu i do czego przyczepisz folię aluminiową – można też pokombinować z przyczepieniem folii do ściany, ale uwaga na uszkodzenia farby
latarkę (najlepiej z niebieskim światłem)
opcjonalnie program do cyfrowej obróbki fotografii – typu Photoshop (dla aparatów pełno klatkowych)
Uwaga: zdjęcia najlepiej wykonywać w RAWach ze względu na dalszą obróbkę
backstage
Wykonanie: Kwiat (tutaj biały goździk) umieściłam w niewielkim wąskim wazoniku tak, aby jego łodyżka mocno wystawała do góry (wazonik nie miał znaleźć się na zdjęciu) i postawiłam na białym blacie szafki (może to być stół lub blat kuchenny). O ścianę, do której dotykała szafka, oparłam dużą deskę do krojenia (kuchenną), do której przyczepiłam pogniecioną folię aluminiową. Kwiat odsunięty był od tego tła na ok 50 cm. Naprzeciwko kwiatka ustawiałam aparat na statywie i wykadrowałam obraz tak, aby uzyskać odpowiedni kard – kwiat razem z tłem, oczywiście bez widocznych braków folii aluminiowej po bokach. Tło z folii oświetlałam z lewej strony niebieską latarką ledową tak, aby nie świecić na kwiat (niebieskie odblaski w tle). Na kwiat i tło aluminiowe padało ciepłe (żółtawe) światło z zapalonej lampy sufitowej (żółte odblaski w tle). Ustawiłam wartość przysłony w aparacie na f/2,2 czas naświetlania wg wskazań światłomierza przy ISO 100 i ogniskowej obiektywu dla pełnej klatki 135 mm.
UWAGA: Im mniejszą wartość przysłony ustalicie (większy otwór obiektywu), tym bardziej bokeh (punkty światła w tle) będą przypominać koła. Ważna jest mała głębia ostrości.
Z powodu pracy na pełnej klatce, wykonałam 3 zdjęcia z przesunięciem punktu ostrości (do późniejszego złożenia za pomocą metody fockus stacking). W przypadku aparatów mało klatkowych nie ma takiej konieczności. Zdjęcia wywołane zostały w Camera RAW Photoshopa, ale można zrobić to w dowolnym programie do obróbki RAWów.
Nie bójcie się eksperymentować. Możecie inaczej ustawić oświetlenie, zmieniać obiekty. Fotografować przy świetle dziennym lub sztucznym. Dobrej zabawy 🙂
Katarzyna Maczyszyn
Chcesz otrzymywać od nas więcej takich informacji o fotografii bezpośrednio na skrzynkę pocztową? Prześlij nam swoje imię i nazwisko oraz adres email w poniższym formularzu.
Kochani, w związku z zaistniałą u nas w Polsce i na świecie sytuacją, w ArtPozytywnych nie odbywają się od początku marca warsztaty stacjonarne i zajęcia indywidualne. Nie wiadomo jak długo jeszcze to potrwa. Każdy się boi o zdrowie swoje i bliskich. Dodatkowo od roku jestem na leczeniu immunosupresyjnym i to sprawia, że obecnie obawiając się o moje zdrowie i życie, takich zajęć prowadzić nie mogę.
Koszty stałe, takie jak wynajem naszej ArtPozytywnej warsztatowni, niestety pozostały i nie można ich zawiesić. Każdego miesiąca dochód z jednych 6-8 osobowych warsztatów przeznaczam w całości na ten cel. Są też inne stałe koszty firmowe, równie spore. W marcu takiego dochodu NIE MA. Nie ma zajęć i nie ma klientów. Nie wiadomo, czy będą w kwietniu, ani co dalej. Dotyczy to dużej części branży kreatywnej i szkoleniowej.
W związku z tym przygotowaliśmy CEGIEŁKI NA WARSZTATOWNIĘ ARTPOZYTYWNYCH. Koszt takiej cegiełki jest DOWOLNY. Przelewając tę kwotę na konto ArtPozytywnych otrzymacie na przesłanego do mnie maila cegiełkę z wpłaconą kwotą do samodzielnego wydrukowania. Tę kwotę będziecie mogli do końca roku wykorzystać w ramach dowolnych naszych stacjonarnych, plenerowych i onlinowych (Skype) warsztatów (fotografia, grafika), zajęć indywidualnych oraz podczas fotografowania w naszym studio fotograficznym pod moją opieką.
Dodatkowo, jeśli jeszcze ich nie macie, możecie otrzymać od nas film instruktażowy pokazujący jak można w Adobe Photoshop wykonać podstawowy fotomontaż fotografii z księżycem, zaawansowany fotomontaż z tancerką, jak korzystać z narzędzi zaznaczania, 3 przykłady ćwiczeń fotograficznych do wykonania w domu (wersje pdf ze schematami) oraz przesłać na mojego maila po 3 własne zdjęcia (do każdej zakupionej cegiełki powyżej 20 zł, do konsultacji). Odpiszę, co jest dobrze wykonane, co warto poprawić, skąd wynikły zaistniałe błędy itd. Poradzę w kwestii sprzętu. Wszyscy jesteście również mile widziani na naszych comiesięcznych plenerach fotograficznych. Jak już sytuacja się uspokoi, wrócimy do nich ?
Cały czas zapraszam Was również na zajęcia zdalne poprzez Skype ? Najlepiej sprawdzają się zajęcia z cyfrowej obróbki fotografii, z grafii oraz konsultacje fotograficzne poprzedzone zadaniami do samodzielnego wykonania na podstawie dostarczonych wskazówek i materiałów. Nie ma znaczenia, czy jesteście obecnie w Polsce, czy za granicą.
Pomóżcie ArtPozytywnym przetrwać najbliższe miesiące, żebyśmy nadal mogli wspólnie cieszyć się miłością do fotografii ❤️
Nie lubisz uczyć się w grupie podczas kursów fotografii?
Nasza nowa ArtPopzytywna kursantka również wolała uczyć się z nami dokładnie tego, co ją interesuje, czyli portretowej fotografii studyjnej z naciskiem na fotografię dziecięcą i rodzinną niż uczęszczać na grupowy kurs fotografii. Podczas 2 dni zajęć indywidualnych Ksenia zapoznała się z podstawami manualnej pracy z własnym sprzętem, oraz z oświetleniem studyjnym. Uczyła się też pracy z fotografowaną osobą, zasad pozowania, unikania najszczerszych błędów w fotografii portretowej oraz podstaw obróbki fotografii portretowej w Adobe Photoshop. Kseni pozowała Jej śliczna i dzielna córeczka Bianka. Radziła sobie bardzo dobrze, tak jak mama 🙂 Wybrane zdjęcia, wykonane podczas zajęć przez Ksenię, możecie zobaczyć w galerii poniżej
Fot. Ksenia Kowal, pozowała Bianka, prowadząca Katarzyna Maczyszyn